For kunde som arbejder indenfor det maritime område, skulle vi renovere en af deres opdriftsenheder til deres ROV (Remotely operated underwater vehicle).
I den forbindelse benyttede vi armeret PUR kærne som blev belagt med PUR-Elastomer.
Opgaven blev løst indenfor få arbejdsdage.
En af vores kunder som opererer indenfor det maritime område, havde brug for et stor opdriftsmodul.
Vi fik i den forbindelse leveret en glasfiberbeholder, som de ønskede belagt med PUR.
Ca. 6 meter lang og 1,5 meter høj.
Vi har udstyr og faciliteter til selv meget store opgaver.
Polyurethan er modstandsdygtig over for slid. Generelt kan alle dele, der udsættes for slid, beskyttes og derved opnå en lang levetid, hvis deres overflade er dækket af polyurethan i flydende form, som derefter hærder og skaber en overflade, der er mere slidstærk end det typisk originale stål eller metaloverflade.
I betonindustrien har betonfabrikker indset, at for eksempel tragte og betonblandervogne har en lang levetid, hvis dele, der er i kontakt med betonen, er dækket med polyurethan, da det giver deres overflade en højere modstand mod slid af cementen, der glider igennem.
Cementblandere og andre maskiner, der konstant anvendes i byggebranchen, vil have en længere levetid, hvis de belægges med polyurethan.
Den svenske redningstjeneste (SSRS) oplevede problemer med punktering af fendere på deres redningsbåde og ledte derfor efter et alternativ.
Alt for ofte ville redningsbåden blive beskadiget under en redning, da den ville komme i kontakt med andre skibe og spidse genstande. Det betød, at båden skulle tages ud af drift under reparationen af fenderen, hvilket betød, at de altid skulle have flere både i omløb, end de reelt kunne bruge i aktion.
Løsningen på punkteringerne var at erstatte de eksisterende fendere med en punkteringsfri fender af blødt PE-skum. Den opgave tog ganske få dage fra demontering til geninstallation på fabrikken.
Efter at skumkernen var installeret, blev hele redningsbåden belagt med polyurethan, der er rivebestandig, så den er modstandsdygtig over for punkteringer.
Hos PUR-TEKNIK A/S er vi specialister i udvikling og produktion af slidstærke fender til alle behov, herunder redningsbåde. Kontakt os gerne for en dialog.
Det danske slagteri, Tican Fresh Meat i Thisted, var udfordret af et for højt støjniveau i deres produktionsområde og ledte efter en måde at erstatte nogle af de larmende plastikdele i transportbåndet, der transporterer svinekødet i produktionsanlægget.
Transportbåndet var for støjende, og støjniveauet måtte sænkes for at leve op til de standarder, som myndighederne havde sat.
Fabrikschefen vidste, at polyurethan havde støjabsorberende egenskaber og bragte en af plastdelene fra transportbåndet til PUR-TEKNIK A/S for at se, om der kunne laves en reservedel i polyurethan. Prototypen blev produceret i stiv PUR og testet i nogle måneder, før det blev besluttet at udskifte alle plastdele med polyurethan.
Polyurethan-graden er blevet godkendt til brug i fødevareindustrien af FDA.
På grund af polyurethans ekstraordinære egenskaber holder delene længere og støjniveauet er sænket til det nødvendige niveau i produktionsområdet.
PUR COATING er en effektiv slidbeskyttelse der forlænger levetiden for pumpekomponenter som løbehjul, propeller impeller og pumpehuse.
Slidbelægningen består af en 3-5 mm. tyk Polyurethan Coat der sprayes på de sandblæste og primede emner.
Ved at påføre PUR COATING før nye komponenter sættes i drift, sikres en betydeligt længere levetid.
Udover at forlænge restlevetiden for slidte komponenter, viser erfaringer med PUR COATING at det er muligt at renovere komponenter som ellers var kassable.
af Jens Hauerslev Leder af Attrup Rensningsanlæg
“På Attrup Rensningsanlæg har vi fået PUR COATET to propeller og et pumpehus. De to propeller benyttes til tømning og recirkulation i vores regnvandsbassin. Der er en del sand i bassinerne. og derfor udsættes propellerne for voldsom slitage.”
“Vi valgte at teste purcoat på en ny og på en meget slidt propel Vi har løbende kontrolleret propellerne og efter 15 måneder, er der ingen synlige tegn på slitage.”
“Vi havde et pumpehus hvor der var slidt hul hele vejen igennem godset. I stedet for at udskifte huset, valgte vi at lade PUR-TEKNIK A/S lægge en indvendig kappe af Polyurethan. Pumpehuset er igen i drift uden problemer og der er ingen synlige tegn på slitage.”
Komponenterne sandblæses og primes før PUR COATING påsprayes.
PUR COATING vil typisk medføre besparelser på 40-60% i forhold til indkøb af nye komponenter. Erfaringer fra sammen¬lignelige løsninger, viser at der kan forventes en levetid, optil 8 gange længere end for ubehandlede komponenter.
Har ovenstående vagt din interesse, så er du mere end velkommen til, helt uforpligtende, at kontakte os.