Inden for den maritime verden kan polyurethan finde et hav(!) af anvendelser. Læs mere om hvordan PUR kan støbes til lette fendere, eller bruges i forbindelse med coating af båd- og maskindele.
Redningstjenester i lande som Danmark, Norge, Sverige, Tyskland, Polen og Færøerne, bruger begge lette fendere med en kerne af lukket celleskum belagt med en pansret, fleksibel polyurethan. Fendere fungerer som beskyttelse af fartøjer, og kan værne bådens yderside mod stød hvorved sikkerheden ombord højnes.
PUR kan i denne sammenhæng benyttes i forbindelse med fremstilling af såvel fenderens modstandsdygtige skal som dennes bløde kerne. Polyurethan kan nemlig fremstilles i varierende hårdhedsgrader, og findes i versioner der er bløde som vingummibamser eller hårde og ufleksible.
Den største fordel ved at anvende PUR i forbindelse med fremstilling af fendere er materialets fleksibilitet. Det er muligt at tilpasse PUR fendere 100% til bådens dimensioner og proportioner.
Samtidig kræver den integrerede fender ikke opbevaringsplads inde i båden, hvilket skaber mere plads ombord. Fendere lavet af polyurethan sprøjtes på små både og kan støbes på større både. Design, profil og størrelse af fenderen kan ændres hele vejen rundt om båden når polyurethan spøjtes direkte på.
En fender kan for eksempel være lavet af lag af skum skåret i form og dækket med en belægning af polyester-forstærket og sprøjtbar polyurethan elastomer. Fenderen kan være tæt på skrogets varierende profil og gradvist blive bredere langs siderne og dække det meste af fribordet.
Også kølen kan beskyttes af polyurethan. En valgfri polyester til ekstra beskyttelse mod skarpe genstande er nogle gange inkluderet for yderligere at beskytte fartøjet.
Et blot 3 millimeter tykt lag af polyurethan sprøjtet direkte på skrogets underside kan forlænge dettes levetid ganske betragteligt.
PUR har en slidstyrke som er otte gange højere end ståls. Det betyder at polyurethan er langt mere modstandsdygtigt over for diverse påvirkninger, stød og slag. PUR beskytter mod skrammer og ridser i skroget, og er samtidig både vandtæt og temperaturbestandigt.
FAKTABOKS
PUR er et materiale som kemisk består af polymerer holdt forbundet via det, der kaldes urethan forbindelser. Dette giver en bred vifte af muligheder for at tilpasse materialet dets formål.
Fordelene ved at anvende PUR i forbindelse med coating af skrog eller fremstilling af fendere inkluderer